Hoppa till sidans innehåll

Veckobrev

26 FEB 2020 21:52
Veckobrev uppdaterad 11/5-2021
  • Uppdaterad: 12 MAJ 2021 07:16

Hej alla elever, ryttare och medlemmar i NHRK!

210511:
Här följer lite information om veckorna 19 och 20:
Ikväll är det hoppning för Emelies grupper. Hon planerar att vara ute så ta gärna med en regnjacka!

Vecka 19:
Torsdag 13/5:
INGEN RIDSKOLA pga RÖD DAG! Skötarna får rida på uteritt denna dag.

Fredag 14/5:
Morgongruppen kl 10.00 rider ej, övriga grupper rider som vanligt. På förmiddagen har vi en härlig uteritt för vuxna från Vux2, det finns några platser kvar!

Lördag 15/5:
Har Wilmas grupper teori! Ni har fått mejl om tider, annars hör av er till ridskolan.

Söndag 16/5:
Startar Ridlekis omgång 2 kl 9.00

Vecka 20:
Önskelistor sätts upp denna vecka

Onsdag 19/5:
Har Jennifers grupper teori, ni kommer att få info i separat mejl

Lördag 22/5:
Har Annas grupper teori, ni kommer att få info i separat mejl.

Ridskolan har påbörjat arbetet med höstens schema och grupper, vi går igenom varje grupp med respektive ridlärare och kommer att mejla ut info till er alla om eventuella förändringar. Vårt mål är att ändra och flytta runt så lite som möjligt och att vi ska få en så jämn nivå vi kan åstadkomma i alla grupper!

Till hösten kommer den fina hyrponnyn Sam inte att komma tillbaka till ridskolan, tycker du om Sam så tacka honom gärna för tiden hos oss med en extra klapp!

Tänk på att hästarna fäller sin vinterpäls och behöver borstas av även EFTER lektionen för att slippa skavsår. Dom är ofta lite ömma i skinnet så var extra uppmärksamma när ni borstar dom så ingen olycka händer. Bind upp i kort grimskaft, max 40cm och be våra fantastiska stallvärdar om hjälp om du är osäker!  

Personalen NHRK

210416:
Pga ökande antal fall av Covid-19 i Halland ber vi er läsa och respektera våra besöksregler när ni kommer till oss! Och självklart, inget besök i stallet vid minsta sjukdomssymptom! TACK FÖR VISAD HÄNSYN!

TÄNK PÅ att om man som elev/förälder vistas i andra stall måste byta kläder, skor, hjälm innan man kommer till NHRK pga ett virus (EHV-1) som sprider sig bland hästar runt om i landet just nu!

Har man inte dubbla uppsättningar finns Virkon att spraya på skor, hjälm mm vid entrén!

Vår anläggning är öppen för utomstående hästar igen from 12/4 men vi ber besökare visa särskild hänsyn, absolut inte besöka stallar och mocka noga efter din häst, både i manege och på utebanor. I och urlastning sker på stora grusplanen där våra transporter står.

Som ni fått mejl om är sista uppsägningsdag för ridning på ridskolan senast 15/5, vet du att du inte skall fortsätta så säg gärna upp platsen snarast, gärna med lite feedback varför. Det hjälper oss i planeringen inför hösten och även hur vi kan bli en ännu bättre ridskola framöver.

Nu är det vår!! Vilket innebär att hästarna kan vara annorlunda i humöret! Dom fäller väldigt mycket päls och kan vara ömma i huden samt att våra ston blir brunstiga och kan vara lite sura och kittliga vid hantering! Djur har också bra och sämre dagar! Var lite extra uppmärksam på din häst när du gör i ordning den så inga olyckor händer. Använd gärna en ryktsten och dra bort så mycket päls du hinner från din häst när den är inne.  

Här följer då lite information om vad som händer vecka 16 och 17:

Vecka 16:  
Önskelistor sätts upp.
Annas måndagsgrupper har hoppning denna vecka i stället för förra veckan då ni hade vikarie.
Även fredags- och lördagsgrupperna har hoppning denna vecka.
Söndag: Ridlekis lektion 3. 

Vecka 17: Hästbyte
Måndag 26/4 har grupp NYB1 med Tove/Clara och Annas grupper TEORI. Separat info om tider mm kommer separat till er.
Denna dag har vi också igenridningsgrupper för grupperna NYB1 och NYB3. Information om när man kan börja anmäla sig kommer ut på mejl till berörda grupper under v.16

Lördag 1/5 INGEN RIDSKOLA PGA 1:A MAJ
Söndag: Ridlekis lektion 4

För övrigt kommer sommarens ridläger snart att sättas upp och kunna hämtas vid whiteboarden vid manegen!
Vi lovar att det kommer att finnas något för alla i år!!
:)

Önskar er en riktigt fin helg!

Personalen NHRK

26/3-21

På grund av ökande antal fall av Covid-19 i Halland ber vi er läsa och respektera våra besöksregler när ni kommer till oss!
Och självklart, inget besök i stallet vid minsta sjukdomssymptom! TACK FÖR VISAD HÄNSYN!  

TÄNK PÅ att om man som elev/förälder vistas i andra stall måste byta kläder skor hjälm innan man kommer till NHRK pga ett virus (EHV-1) som sprider sig bland hästar runt om i landet just nu

Här följer lite information om vad som händer vecka 13 och 14:

Vecka 13:  
Hästbyte denna vecka
OBS: fredag 2/4(långfredag) och lördag 3/4 (påskafton) är det ingen ridskola
På fredag 2/4 har vi Ponnypromenad

Vecka 14: Påsklov
Måndag 5/4 (annandag påsk) ingen ridskola denna dag utan vi har en hyra hästdag.
Vi har även läger och kurser denna vecka
Onsdag: Hoppning för eleverna
Torsdag: Teori för samtliga grupper
Söndag: Ridlekis startar igång  

Annars ridning som vanligt denna vecka

Hästhyrare, lägerdeltagare och elever som skall ha teori får information i separata mejl

Glad påsk och hoppas ni alla får vara friska!

12/2-21

Här följer lite information om vecka 7 och 8:

Vecka 7 SPORTLOV:

Avboka er ridning i medlemsinloggen om ni är borta denna vecka!
Även om din grupp har teori skall du avboka om du inte kommer.

Ridskolan har lektioner som vanligt på måndag, tisdag, torsdag och lördag, vanliga tider gäller!
Det är hoppning på schemat för måndags och tisdagsgrupperna.

På onsdag och fredag har grupperna TEORI, ni får information i separat mejl.

Undantagna från teori är hoppgrupperna onsdag och morgongruppen på fredagar.
Hoppgrupperna rider lite andra tider, se mejl.
Morgongruppen fredag 19/2 rider vanlig tid!

Ni som har anmält er till något av våra läger kommer att få information i separat mejl.  

Vi har satt upp manegeschema över hur våra maneger är upptagna denna veckan

Vecka 8:

Måndag 22/2 har alla grupper UTOM hoppgrupp Junior TEORI.
Ni kommer att få information om tider mm i separat mejl.

Ridskolan har hoppning på schemat fredag 26/2.

Onsdag 24/2 har NHRK sitt ÅRSMÖTE!
I år kommer det att vara ett digitalt årsmöte, kallelse och information kommer att delges medlemmarna under vecka 7. 

Vi efterlyser nomineringar till Årets Vandringspris!
NHRK:s vandringspris skall delas ut på årsmötet 24/2. Styrelsen vill därför inhämta förslag enl nedan formulering. Skicka din nominering till: This is a mailto link

NHRKs vandringspris delas ut av styrelsen efter att ha inhämtat förslag från medlemmar och anställda. Det delas ut till en icke tävlingsinriktad, ideell kraft som lägger mycket av sin tid på klubben och dess existens.

Priset ges till en person som inte är engagerad styrelse, valberedning eller är anställd av klubben.  

Vi önskar er ett riktigt härligt sportlov, tänk på att hålla avstånd i liftkön!

Personalen NHRK

29/1-2021

Här följer lite information om vecka 5 och 6:

Vecka 5:
Hästbyte!
Information och anmälan till sportlovskurserna kommer att sättas upp på måndag!
Ankis tisdagsgrupper har TEORI, ni får information med tider mm i separat mejl.
Annas tisdagsgrupper har ridning på era vanliga tider.
Lördagsgrupperna har hoppning v.5.

Vecka 6:
Hoppning för onsdagsgrupperna och torsdagsgrupperna.
För övrigt inget särskilt denna vecka.

Vi efterlyser nomineringar till Årets Vandringspris!
NHRK:s vandringspris skall delas ut på årsmötet 24/2. 
Styrelsen vill därför inhämta förslag enl nedan formulering.
Skicka din nominering till: This is a mailto link senast 17/2

NHRKs vandringspris delas ut av styrelsen efter att ha inhämtat förslag från medlemmar och anställda. Det delas ut till en icke tävlingsinriktad, ideell kraft som lägger mycket av sin tid på klubben och dess existens.

Priset ges till en person som inte är engagerad styrelse, valberedning eller är anställd av klubben.

Vik datumet 24/2, då är det dags för årsmöte! Vi återkommer med kallelse och information om detta!

Vi önskar er en härlig helg i vinterkylan!

Personalen NHRK

21-01-14

Nu har vårterminen dragit igång för fullt, alla lektioner har startat och vi önskar alla varmt välkomna, både gamla och nya elever!

Vi är privilegierade att kunna fortsätta med verksamheten trots skärpta Coronarestriktioner och vi uppskattar så mycket att ni respekterar och följer de nya rutiner vi satt upp. Våra yngre ryttare har blivit så duktiga på att göra i ordning sina hästar själva! För att ytterligare minska risken för trängsel i framför allt sadelkammaren kommer all utrustning att hänga framme i stallet under kvällen, om ni sadlar/tränsar av er häst skall utrustningen hängas utanför boxen till den hästen! Handskar är obligatoriskt vid all hantering och ridning! Har ni frågor om hur vi hanterar

Coronarestriktionerna är ni välkomna att kontakta This is a mailto link eller This is a mailto link 

Terminens teori-och hoppschema är äntligen klart och både det samt lektionsschemat. Kolla när din grupp har teori så du är förberedd.
Första dagen med teori är Frida Westbergs elever lördagen 23/1. Det kommer information i separat mejl till er!

Vi har ändrat något i lektionsschemat på onsdagar, är du elev för Jennifer eller Wilma, kika lite extra så du vet vad som gäller! Grupperna Jun3 och Jun1 på onsdagar kommer att vara i Ridhus B (lilla ridhuset) denna terminen, våra stallvärdar kommer att följa er ut dit.

Vi jobbar alltid med säkerheten i första hand, därför byter vi manege så att våra ovana ryttare slipper gå på utsidan med hästarna utan kan gå direkt in i manege A.

Att baka till cafét är inte aktuellt då vi har stängt cafét tills vidare, vi kommer att meddela när det blir dags för grupperna att börja baka igen.

Min Insats: eftersom vi har mycket färre tävlingar och andra arrangemang finns det inte många Min Insats att anmäla sig till just nu. När det blir vår och vi kan börja ha tävlingar utomhus kommer Min Insats att läggas ut på medlemsinloggen. Man kan köpa sig fri från Min Insats, det gör man också på medlemsinloggen.

Vill man hjälpa/stötta klubben med arbete, tex städa, köra skräp till tippen, måla eller bidra med något inköp är ni mycket välkomna att kontakta This is a mailto link

Så fort vädret tillåter kommer vi att försöka ha ridlektionerna utomhus så tänk "kläder efter väder"!

Vi ser fram mot en lång härlig vårtermin tillsammans med er!

Med vänlig hälsning

Personalen NHRK

2020-10-22

Här kommer ett veckobrev för vecka 44!

Det är ju höstlov och vi har läger och kurser hela veckan, därför kommer onsdagsgrupperna (förutom hoppgrupperna), torsdagsgrupperna och fredagsgrupperna att ha TEORI. 

Tiderna kommer att ändras något men vi kommer att mejla ut separat information på fredag till varje grupp så ni vet vad som gäller. Kom ihåg att AVBOKA er om ni inte har för avsikt att närvara på er teori.
Vi vill gärna veta hur många som kommer med tanke på de restriktioner som fortfarande gäller.

Även onsdagens hoppgrupper kommer att få information om vilka tider som gäller för er, det kan bli tidigare än vanligt eftersom övriga grupper inte rider.

Måndag 26/10 och tisdag 27/10 är det lektioner med tider precis som vanligt.

Alla som ska gå på något läger eller kurs kommer också att få mejl med information på fredag.
Står ni på reservplats och inte får något mejl på fredag så har ni tyvärr inte fått en ordinarie plats.

Söndag 25/10 har vi arbetsdag och saknar deltagare, passa på att anmäla er till Min Insats för att få fint på vår anläggning innan de stora tävlingarna vi har över Alla Helgonahelgen.

Vi hoppas att alla sett inlägget från Mia Terner om att sälja Antikljus för att hjälpa klubben att tjäna lite extra pengar, tanken är pengar skall gå till ny utrustning till våra hästar, sadlar, träns, bett, stigbyglar mm vilket är mycket nödvändigt då det är stort slitage på vår utrustning
Tack Mia för ditt engagemang!
Och tack till alla som vill sälja eller köper Antikljusen!

Vi önskar er alla en fin höstlovsvecka och hoppas vi syns i stallet!

 

2020-09-30
Först av allt: TACK för ert tålamod under vårt ombyggnadsarbete! 

Arbetet har flutit på fint med bara en liten försening som gjorde att vi med kort varsel fick ställa in en lektion.

Snart är belysningen klar på utebanorna och vi kan förhoppningsvis vara ute under hela hösten, till glädje för både hästar och elever!

Våra hästar är jätteglada över det nya fina underlaget i ridhusen och våra konvalescenter Seven och Carl håller på att sättas igång igen för att snart vara tillbaka på jobbet.

Höstens andra Blåbärshoppning går av stapeln söndagen 11/10, förhoppningsvis kan vi vara utomhus men vid uselt väder är vi inne. Anmäl på medlemsinloggen, det finns några platser kvar.

Vi har gjort några ändringar i våra regler för Blåbärshoppningen, alla deltagare som hoppar upp till 40 får en deltagarrosett, för de som hoppar from 50cm gäller Clear Round-regler så man får lov att köpa sin rosett i caféet vid felfri ritt. Detta för att vi vill främja en harmonisk ridning med fokus på lagom tempo, noggrannhet och fina vägar på tävlingsbanan. Om man vägrar ut sig eller ramlar av får man självklart slutföra rundan så man ändå hoppar hela banan. Vid felfri ritt får man en biljett som man lämnar i caféet om man vill köpa sin rosett, som kostar 30kr.  

Pga osäkerheten kring Covid-19 och FHM´s rekommendationer om folksamlingar har NHRK beslutat att INTE ha någon Luciashow i år. Det är jättetråkigt då vi alla tycker det är så kul att både planera, uppträda och titta på vår show! Vi hoppas ändå på ert stöd i vinter, tex genom att köpa Bingolottos julkalendrar och Uppesittarlotter eller att ni köper våra fina antikljus i caféet.

Om någon vill hjälpa till att sälja dessa antikljus till släkt, vänner och arbetskamrater, hör av er till Anki eller This is a mailto link Pengarna kommer att gå till ny utrustning till våra hästar, tex nya träns, stigbyglar som inte tappar gummibanden mm. Tillsammans hjälps vi åt!  

Vi skulle även behöva hjälp av 1-2 starka personer att köra ett par rundor till återvinningsstationen! Vi har en del gamla möbler och massa skräp från senaste arbetsdagen som behöver köras iväg. Återvinningskort har vi, även en hästtransport att lasta i men det behövs ev BE-kort för att dra den! Har någon en skåpbil eller rejäl släpkärra funkar det naturligtvis också bra!
Möblerna och skräpet är på läktaren och skall bäras ner för trapporna så lite muskler behövs! Anmälan gör man på medlemsinloggen och det räknas såklart som Min Insats!

När ni ändå är inloggade, passa på att uppdatera era uppgifter, framför allt många telefonnummer är inaktiva vilket gör det svårt att nå er om vi måste ändra er lektion!  

Vecka 40+41+42:
Ridskolan har ett par ganska lugna veckor framför sig, inga teorier att hålla reda på förrän på höstlovet vecka 44.
Anmälan till våra ridläger öppnar i kväll kl 24.00, häng på låset för att få en plats bokas via medlemsinloggningen!

Ingen hoppning under v.40+41 utom för ordinarie hoppgrupperna.
Vecka 42 är det hoppning för fredags- och lördagsgrupperna.

Vi anordnar en Grönt Kort-kurs med start 1/10 för dig som vill tävla. Är man under 13 år måste målsman gå kursen i stället, barn får gärna vara med ändå! Det finns platser kvar, anmäl på medlemsinloggen.

Och till sist:
Tack för att ni respekterar vår regel att inte ge hästarna godis! Dom är väldigt trevliga att handskas med!

Tänk på att vara noggranna med vår utrustning, vi märker att många sadelgjordar öppnas på fel sida, träns tas av med knäppta nosgrimmor, hängs upp bakofram, sadlar hängs upp med vikta knöliga schabrak, lånade säkerhetsvästar och hjälmar läggs på golvet i stallet och sadelkammaren mm. Lämna vår utrustning på det sätt ni skulle vilja finna den när ni kommer till stallet!

Vi önskar er alla en fin oktober och hoppas vi syns i stallet!

Ridlärare och personal NHRK 

2020-09-12
Som ni kanske märker lägger vi just nu stort fokus på säkerhet, både i stallet och vid ridning! Det är en väldigt viktig bit av hästkunskap att kunna hantera en häst på rätt sätt! Vi har också lagt ner stort arbete på att uppdatera rutiner vid olyckor och brand. Titta runt på anläggningen var brandsläckare finns, fråga oss i personalen hur rutinen skall vara vid brand och olyckor samt lär er var vår ÅTERSAMLINGSPLATS är om stallet måste utrymmas! Den är på gräsvallen vid personalparkeringen, mellan parkeringen och gräshagen. Kika när ni går förbi, det står en skylt där! 

Om en olycka händer dig som besöker stallet, vid hantering av hästarna eller vid ridningen så måste en OLYCKSFALLSRAPPORT fyllas i! Dom finns i facket vid whiteboarden i stallet, fyll i och lämna i brevlådan mellan Jennifers och Evas kontor.
Vi kommer att följa upp rapporten och kontakta er med info hur ni (vid behov) kontaktar försäkringsbolag mm!

ALLA som rider på NHRK skall ta del av filmen "I säkraste laget" och vi kommer att anordna öppna visningar för Specialgrupperna och privatryttarna lite längre fram. Tänk på att vi alla är ett föredöme för varandra i stallet, säg gärna till på ett vänligt sätt om du ser att någon gör nåt som ser "farligt" ut!

Dags för ett veckobrev som gäller för veckorna 38 och 39!

VECKA 38:
Under vecka 38 kommer vi att byta underlag i våra ridhus och ridskolan kommer att vara utomhus tills det är klart, förhoppningsvis redan på onsdag!

Onsdag 16/9 har alla onsdagselever utom hoppgrupperna TEORI
Följande tider:
Kl 17.00-18.00 Nyb1 + Nyb3
Kl 18.00-19.00 Jun1+Jun3+Vux1.
Ni kommer se en film om säkerhet och ni skall vara i caféet.
Kommer även att mejla separat information till er.
Några av onsdagseleverna har sett filmen tidigare med Jennifer, är ändå välkomna att se den igen och prata om filmen, men det är inget "måste" för er!

Hoppgrupperna rider 18.30-19.30 och 19.30-20.30, 1 tim tidigare än vanligt!

Onsdag 16/9 har vi även en uteritt för juniorer i minst grupp Jun1, några platser kvar om man vill vara med, anmälan via medlemsinloggen.

Fredags-och lördagsgrupperna har hoppning på schemat.

VECKA 39:
Måndag 21/9 har alla måndagselever utom hoppgruppen TEORI 

Följande tider:
Kl 17.00-18.00 Nyb3+Jun1+Jun3
Kl 18.00-19.00 Vux2+Vux4.
Ni skall vara i cafét och se filmen om säkerhet.
Ni får påminnelse och info i separat mejl.
Hoppgrupp Junior rider kl 19.00 som vanligt. 

Onsdags-och torsdagsgrupperna har hoppning på schemat.

Vid frågor får ni gärna mejla oss:
Gäller det fakturor, medlemskap, Min Insats mm mejlar ni This is a mailto link
Gäller det grupper, schema, igenridning mm mejlar ni This is a mailto link
Om ni vill framföra synpunkter, prata om verksamhet, personal mm mejlar ni till verksamhetschef This is a mailto link

Till sist:
Ett stort tack till alla deltagare, föräldrar, funktionärer och cafétjejer som gjorde höstens första Blåbärshoppning så lyckad! Ni är grymma!!

Ha en fin helg i ruskvädret!

/Personalen NHRK

2020-08-28
Först vill vi be er respektera vårt beslut att man INTE får ge lektionshästarna godis! 
Dom mår inte bra av det utan kan få problem med mage, tänder samt att dom blir nafsiga och tråkiga att hantera. Vill man ge frukt eller morötter till sin häst, ge det till personalen i stället som portionerar ut det till hästarna tillsammans med maten.

Dags för ett veckobrev som gäller för veckorna 36 och 37!

Lördag 29/8:
Har Frida Westbergs grupper TEORI
och ni har fått information i ett separat mejl.
Ni behöver inte ha hästkläder på er, ni skall vara i Ungdomsrummet i caféet.

Frida Haglunds grupper rider i stora manegen, tider som vanligt.

VECKA 36:
Ridgrupperna på måndag 31/8 och tisdag 1/9 har hoppning på schemat.

Torsdag 3/9 har alla torsdagselever  TEORI enligt följande tider:
Kl 17.00-18.00 Nyb1+Nyb2
Kl 18.00-19.00 Nyb3+Jun1
Kl 19.00-20.00 Vux4+VuxNyb,
Kommer att skickas ett separat mejl med info till er i veckan.

Lördag 5/9:
Har Frida Haglunds lördagselever TEORI
enligt följande tider:
Kl 10.00-11.00 Jun1+Jun2
Kl 11.00-12.00 Jun4+Vux4.
Kommer att skickas ett separat mejl med info till er i veckan.

Söndag 6/9 är det dags för terminens först Blåbärshoppning!
Vi samlas kl 08.00, första start 09.00.
Anmälan är öppen på medlemsinloggen, begränsat antal platser.
Vi är ute på våra fina utebanor och alla kan vara med!

VECKA 37:
Tisdag 8/9 har alla tisdagselever TEORI enligt följande tider:
Kl 17.00-18.00 Nyb2+Nyb3
Kl 18.00-19.00 Jun1+Jun2
Kl 19.00-20.00 Jun4, Vux2+Vux3 
Kommer att skickas ett separat mejl med info till er.

Fredag 11/9 har alla fredagselever TEORI (utom förmiddagsgruppen)
Kl 16.30-17.30 Nyb1+Nyb2 
Kl 17.30-18.30 Nyb3+Jun4
Kommer att skickas ett separat mejl med info till er. 

Vårt café har öppnat igen
Tänk på avstånd när ni fikar och när ni sitter på läktaren, minst en hästlängd emellan!
I caféet finns oxå vår Second Hand-hörna där ni kan köpa fina ridkläder, skor, stövlar, säkerhetsvästar mm till mycket bra priser!

Vid frågor
Får ni gärna mejla oss:
Gäller det fakturor, medlemskap, Min Insats mm mejlar ni This is a mailto link ,
Gäller det grupper, schema, igenridning mm mejlar ni This is a mailto link
Om ni vill framföra synpunkter, prata om verksamhet, personal mm mejlar ni till verksamhetschef This is a mailto link

/Personalen på NHRK

2020-08-12
Höstterminen har dragit igång och det är många som vill logga in på medlemsinloggen för att kika på vilken grupp, häst osv man skall ha.

Tydligen verkar det vara något fel på sidan, man ser inte sina uppgifter eller vilken grupp man skall rida i. Vi har meddelat detta till vår systemsupport som jobbar med att åtgärda felet!

För påminnelse, alla nybörjargrupper börjar med en teoretisk lektion denna veckan. Alla NYA ryttare som inte skall gå i nybörjargrupper utan högre grupper börjar efter överenskommelse. Detta för att vi inte fått hem alla våra hästar ännu!
Även om det står att terminen börjar v.33 på medlemsinloggen gäller det alltså inte för alla, ni som är nya ryttare på ridskolan har fått separat info om när ni börjar i våra respektive mejlkonversationer och det är dom datumen som fortfarande gäller. 

Våra hästar är runda och fina efter betet, tyvärr innebär det också att dom lätt får skavsår av sina sadelgjordar. Man får väldigt gärna rida barbacka!
Annars ber vi er vara extra noga och lägga sadeln rätt med en handsbredd mellan sadelgjorden och hästens framben så att inte sadeln ligger för långt fram. 

Vi har köpt in nya ridhjälmar och säkerhetsvästar som ni får låna, var rädda om dessa och häng upp dom fint efter användning! En hjälm som tappas i stengolvet räknas som förbrukad och vi har inte möjlighet att ersätta dom om dom förstörs utan kan då tvingas sluta med utlåning av utrustning! 

Såhär i början av terminen njuter vi av sensommarvärmen och kommer att hålla så många lektioner vi kan utomhus. Våra paddockar är färdiga och jättehärliga att rida i.

På hemsida finns höstens teori/hoppschema och lektionsschemat. Vi har även mejlat ut till våra medlemmar, kika gärna på schemat så ni vet när era grupper skall ha teori! 
OBS att lördagsgrupperna har teori olika veckor under hösten!

Vi följer Svenska Ridsportförbundets rekommendationer om att ha minst två teoretiska lektioner i hästkunskap varje termin.För att vi skall få fler att vara med på sina teorier har vi valt att lägga Blåbärshoppningar och övriga småtävlingar på söndagar denna termin. Det är ett test, vi tar gärna emot synpunkter och kommer att göra en utvärdering i slutet av terminen.

Vårt café har öppnat igen, tänk på avstånd när ni fikar och när ni sitter på läktaren, minst en hästlängd emellan!
I caféet finns oxå vår Second Hand-hörna där ni kan köpa fina ridkläder, skor, stövlar, säkerhetsvästar mm till mycket bra priser!

Vid frågor får ni gärna mejla oss:
Gäller det fakturor, medlemskap, Min Insats mm mejlar ni This is a mailto link 
Gäller det grupper, schema, igenridning mm mejlar ni This is a mailto link 
Vill framföra synpunkter, prata om verksamhet, personal mm mejlar ni till verksamhetschef This is a mailto link

Mycket information såhär i börjar, vi kommer att fortsätta skriva veckobrev även under hösten då vi förstått att det varit uppskattat!

Varmt välkomna till höstterminen på NHRK, hoppas ni är lika taggade som vi är!

/Personalen

2020-07-20

SOMMARLOV!!!
Hästarna betar och personalen har semester!

CAFÈT ÖPPNAR V 33
Ridskolan börjar v 33 och då planerar vi att öppna cafét igen, KUL!
Det kommer att finnas anvisningar om att hålla avstånd precis som på övriga cafér

BAKSCHEMA
Vi har därför skickat ut bakschemat för Ht 20 som börjar gälla igen. 
Läs vilken vecka just ni som går er grupp ska baka. Lämna upp det bakade i cafét eller om det inte är öppet, till någon i personalen.
Bakade ni inte eller swishade in en slant gällande Vt 20 så kan ni fortfarande göra det, swish till 123 354 64 62 det eller baka dubbel sats denna terminen.

MIN INSATS VT 20 OCH HT 20
Vi har börjat lägga in Min insats för Ht 20 på medlemsinloggen för dig som vill börja boka in dig. Det kommer att tillkomma fler insatser än de som ligger ute nu t ex arbetsdagar.

Boka gärna in dig som funktionär på Dressyrtävlingen redan nu, som är 29-30/8 , du behövs!.

Har du inte gjort Min insats Vt 20 så kan du fortfarande välja att swisha in 600 kr på 123 354 6462 eller kanske göra 2 insatser på HT.
Vet du redan nu med dig att du vill köpa dig fri så gå in och boka in dig på det i medlemsinloggen så fakturerar jag.

Ha en underbar sommar! Eva, Nhrk

2020-06-18

Nu närmar sig terminen sitt slut, idag är sista dagen med lektioner! Nästa vecka har vi läger hela veckan, mån-lördag och därefter

rids hästarna iväg på 4 veckors välbehövligt sommarbete! Personalen är kvar och städar stall o kontor under vecka 27, därefter är anläggningen helt stängd förutom för inackorderade hästar. Ridskolan startar v.33, måndagen 10/8. Våra nya elever startar lite senare, ni kommer att få information i separat mejl om detta! Alla kommer inom 1 vecka att ha fått mejl om era ridtider till hösten.

Denna terminen har varit väldigt speciell... Covid19-pandemin har ställt oss inför stora svårigheter där vi har varit tvungna att omstrukturera stora delar av vår verksamhet.

Tillsammans med byggarbete både i gamla ridhuset och i båda ridbanorna har våra ridlärare verkligen fått vara flexibla och påhittiga för att kunna genomföra vårens aktiviteter. MEN VI HADE ALDRIG KLARAT DET UTAN ER!!!
Ni underbara elever, föräldrar, anhöriga, medlemmar, ja alla som ställt upp och stöttat, varit glada, sponsrat med olika saker, bokat MASSOR av privatlektioner, bokat läger mm. Vårt allra varmaste TACK till er alla, ni är alla värda "Månadens stjärna" i flera månader framöver!

Dock vill vi speciellt tacka två personer som kommer att få "Månadens stjärna"! Det är Peter Nordström i vår styrelse, han har ordnat och skänkt en hästtransport till NHRK! Den skall stripas upp med vår snygga logga och när Anna o Anki snart har tagit sina BE-körkort kommer vi att kunna transportera våra hästar både snyggt, säkert och lagligt! :)

Vår andra stjärna går till internationella hoppryttaren Angelica Augustsson-Zantonelli som skänkt 5000kr till NHRK, den klubb hon började rida på som liten flicka för många år sedan. Angelica var med i en livesändning hos Svenska Ridsportförbundet och fick 5000kr i arvode som hon valde att skänka till oss! Tusen tack till er båda två!

I detta veckobrev bifogar vi höstens ridschema samt teorischema. En del förändringar kommer att ske, vi kommer att anordna alla

Blåbärshoppningar på söndagar i fortsättningen. Detta för att alla elever ska kunna gå på sin teori.  Vi gör även ett test att dela på teoriveckorna på lördagarna, för att ge eleverna större möjlighet att använda flera hästar samt att den instruktör som har teori med sina grupper kan använda de ridande eleverna som "exempel" i sin teori. Faller det väl ut kommer vi troligen att genomföra detta upplägg på vardagsgrupperna till VT-21.  

Vi kommer till hösten att fortsätta skicka veckobrev och påminna om teorier, tider mm för 1-2 veckor i taget.

All personal på NHRK önskar er en fantastisk sommar och välkomna tillbaka i Augusti!

 

2020-05-08

Vecka 20:
Är en lugn vecka på ridskolan, det är inga avvikelser i schemat denna veckan.
Inga grupper har hoppning utom hoppgrupperna.

Vecka 21:
Har grupperna hoppning på måndag, tisdag, fredag och lördag. 
OBS Röd dag torsdag 21/5 INGEN RIDSKOLA!

Arrangemang
Vi har lite roliga arrangemang på gång:
Uteritter med Wilma för ryttare från Jun2 och Vux2.
Följande datum kör vi dessa ritter: 21/5, 30/5 och 6/6.
Anmälan görs på medlemsinloggen.

Ponny Promenader, för små barn från 3 år följande datum: 10/5, 30/5 och 6/6,
anmälan görs på mejl This is a mailto link

OCH DET BÄSTA AV ALLT: SOMMARLÄGREN ÄR KLARA!!
Vi kommer att ha läger vecka 26 som vanligt men med ett ändrat upplägg pga

De restriktioner som fortfarande gäller ang Covid-19.
Håll ögonen öppna, på måndag 11/5 sätter vi upp information och delar på Facebook, Instagram ochhemsida.

Lägerprospekt kommer att finnas vid whiteboardtavlan samt vid expeditionen.
Anmälan till lägren på medlemsinloggen öppnar 17/5 och det är som vanligt begränsat antal platser!

Till slut en liten bön igen
Häng upp lånade hjälmar och säkerhetsvästar efter er!!
Till hösten kommer vi att köpa in nya hjälmar och önskar att dom skall hålla länge utan att tappas/slängas i golvet!
Hjälp erat barn att hänga upp utrustningen fint efter användning. TACK!

Faktura/MinInsats-frågor
Som vanligt är ni välkomna att mejla faktura/MinInsats-frågor till This is a mailto link samt 
frågor ang ridskolan, grupper, privatlektioner mm till This is a mailto link  

Ha en fortsatt härlig vår!

Personalen NHRK  

 

2020-04-21
Här följer veckobrevet för vecka 17 och 18. Först vill vi ge alla våra underbara medlemmar ett stort och varmt TACK för ert stora stöd i dessa tuffa tider! 

Påskveckan var fullbokad med ridsugna elever, både på våra "läger" samt på privatlektioner och ProvaPå-dagar.
Att vi jobbat så hårt för vår Vi-känsla och att vi skall vara den familjära klubben har verkligen gett resultat nu när så många tänker på oss och ställer upp för vår klubb!

Vi står inför en spännande tid under våren, vår renovering av anläggningen fortsätter och nu är det den gamla manegens tur att få ett välbehövligt ansiktslyft! Arbetet har redan påbörjats men manegen kommer att kunna användas fram till 4 maj, därefter bryts elen in till manegen.
De grupper som har sina lektioner i gamla manegen kommer främst att vara utomhus, förbered er på detta och ta med kläder efter väder!
Om vädret blir alldeles omöjligt att vara ute i kommer vi att ha parallella lektioner i stora ridhuset.
Det blir säkert lite trångt men tänk till hösten vad skönt att ha två ljusa fina ridhus att vara i!
Kommunen kommer även att fortsätta med arbetet runt ridbanorna, underlag skall bytas och bevattningssystem samt staket skall byggas.
Till hösten kommer vi förhoppningsvis att kunna anordna utomhus-tävlingar igen, som i fornstora dar!
Renoveringen av gamla manegen beräknas vara klart innan höstterminen börjar!

Om man vill avsluta sin ridning hos oss påminner vi om att sista uppsägningsdag är 15/5, därefter anses man ha förbundit sig till ridning under hösten och blir därmed betalningsskyldig för höstens ridfaktura.
Har man önskemål eller frågor inför höstterminen går det bra att mejla till This is a mailto link

Vi kommer att påbörja schemaarbetet snart och kontaktar er om vi behöver byta dag, tid eller grupp på er. Våra riktlinjer är att man går en termin som Nyb1, två terminer som Nyb2 och tre terminer i Nyb3.
Vi försöker skynda långsamt för att befästa trygghet, säkerhet och balans i de lägre grupperna. 
Vi ser en ökad tendens till att man vill flytta upp sitt barn varje termin men det är alltid ridläraren som avgör om eleven är färdig för nästa nivå!
Någon kan flytta upp efter bara en termin, någon kanske behöver både två och tre terminer för att känna sig säker och bli redo, alla våra elever är olika och har olika förutsättningar!
Vi ber er lita på vårt omdöme när vi säger att ditt barn (eller du själv) antingen behöver mer tid i samma grupp eller kan byta nivå till en högre grupp. 
Självklart lyssnar vi på era önskemål och försöker hitta en bra lösning så alla blir nöjda!

Veckoinformation:

Vecka 17:
Har grupperna hoppning på måndag, tisdag, fredag och lördag.
För övrigt inga avvikelser i schemat denna veckan.

Vecka 18:
Har grupperna hoppning på onsdag och torsdag. 
Vecka 18 är det önskevecka inför hästbyte v.19

OBS att det är ridning som vanligt på Valborgsmässoafton.

OBS Fredag 1 Maj är ridningen inställd, det är RÖD DAG och ridskolan är stängd.

Som vanligt är ni välkomna att mejla faktura/MinInsats-frågor till This is a mailto link och frågor ang ridskolan, grupper, privatlektioner mm till This is a mailto link  

Ha en fortsatt härlig vår!

Personalen NHRK  

 

Hej alla elever och medlemmar!

2020-04-01: 
Här nedan följer lite information om vecka 14 och 15!

Först vill vi meddela alla elever som rider på LÖRDAGAR att på lördag 4/4 är det ridning som vanligt!
Ni skulle haft teori men pga restriktionerna angående att samla elever i grupp.
Väljer vi i stället att låta er rida denna gången och flytta teorin senare fram på terminen!
Alla grupperna kommer att rida ut så ta på kläder efter väder, ledare i Nyb-grupper bör ha rejäla skor på sig.
Ni kommer på era ordinarie tider och kan ni inte komma på lördag ber vi att ni avbokar er i medlemsinloggen så vi kan planera hästarnas gångtider!

Vecka 15:
Måndag 6 April och Tisdag 7 April
Har alla ridgrupperna UTOM måndagens hoppgrupp TEORI.

Följande tider gäller:
Måndag 6/4:
Nyb2 båda grupperna + Nyb3 teori kl 17.00-18.00
Samling vid whiteboarden i stallet.
Dagens ämne Löshoppning.
Vi går igenom varför och hur man löshoppar samt visar med några av ridskolehästarna.

Vuxen 2+Vuxen 4 teori kl 18.00-19.00
Samling vid whiteboarden i stallet.
Dagens ämne: Löshoppning, se ovan.

Vi kommer troligtvis att vara utomhus, ta på kläder efter väder! AVBOKA på medlemsinloggen om ni inte avser att komma på teorin!

Hoppgruppen Junior rider 19.00-20.00 som vanligt.

Tisdag 7/4:
NYB3+Jun1+Jun2 teori kl 17.00-18.00
Samling vid whiteboarden i stallet.
Dagens ämne se ovan

Jun4+Vux1+Vux2+Vux3 teori kl 18.00-19.00
Samling vid whiteboarden i stallet. Dagens ämne se ovan.

Vi kommer troligtvis att vara utomhus! AVBOKA på medlemsinloggen om ni avser att inte komma på teorin!

Vecka 15:
Har onsdagsgrupperna och torsdagsgrupperna ridning som vanligt!
Fredag 10/4 ingen ridning alls/röd dag.

Anmälda till läger/kurser kommer att få information i separata mejl. 

Vi ber att alla besökare på vår anläggning respekterar de riktlinjer vi informerat om för att undvika smittspridning!
Endast EN medhjälpare per elev, man får ej ta med extra kompisar till stallet! Man tillbringar inte mer tid i stallet än den tid man behöver i anslutning till sin lektion .
Om man känner sig det minsta sjuk får man inte komma till ridskolan och skall avboka sin ridning på medlemsinloggen.
Vi är glada så länge vi kan hålla vår verksamhet igång och låta våra härliga elever komma och rida!

Vi vill be alla ridande elever att tänka på att hänga upp sadlar, träns, lånade säkerhetsvästar och hjälmar fint på sina platser efter användning.
Sadelgjordar skall spännas/öppnas på VÄNSTER sida!
Stigbyglarna skall vara uppdragna och schabraken hänga slätt så dom torkar.
Vi måste alla vara rädda om hästarnas utrustning så den håller länge då vi inte har utrymme för stora inköp för tillfället.

Vi vill avsluta med ett stort, varmt och innerligt TACK till alla som stöttar oss och hjälper oss att hålla verksamheten igång!
Så många som har bokat privatlektioner och köpt 10-kort.
Vi har bla fått fina rosa gödselskyfflar i påskpresent och

Vi känner verkligen ert stöd! 

Personalen på NHRK önskar er alla en riktigt GLAD PÅSK och välkomna till era ridlektioner hos oss!

 

 

2020-03-18:
Välkommen till ridskolan – när du har lektion!

Verksamheten på landets ridskolor fortsätter som vanligt, vilket vi också har stöd i från Svenska Ridsportförbundet. Men för att minimera spridningen av coronavirus vidtar vi nu en rad försiktighetsåtgärder.

Du som är ridskoleelev är välkommen till ridskolan i samband med din ridlektion. Kom i lagom tid före lektionen och åk hem så snart du är klar.

Max en medföljande per elev. Detta för att minska antalet personer som rör sig samtidigt på anläggningen.

Kom inte till anläggningen när du inte har ridlektion. Denna begränsning gäller även för dig som är skötare. ALLTSÅ ingen skötarverksamhet tills vidare!

Våra STALLVÄRDAR kommer att fortsätta vara i tjänst för att kunna hjälpa våra kunder och elever på bästa sätt!

Tvätta händerna ofta och noggrant med tvål och vatten och använd handspriten som finns på flera ställen på anläggningen. Känner du dig krasslig, stanna hemma!

Återbud till ridlektion ska lämnas senast kl 15 den dag du rider om du ska få rida igen, senast kl 08 eller gärna tidigare på lördagar!

Vi följer noga utvecklingen av Coronasituationen och uppdaterar dagligen lägesinformation från Folkhälsomyndigheten.

Vi vädjar även till er som har hästar uppstallade på NHRK att inte ta med extrapersoner till anläggningen. 

Caféet kommer att vara stängt tills vidare!

Följande evenemang är INSTÄLLDA: 
Caprilli 4/4
Blåbärshoppning 6/4
Familjedagen 26/4

Vecka 13 är en helt vanlig ridvecka, inga teorier denna veckan. 
Vecka 14 är det hoppning för onsdagsgrupperna och torsdagsgrupperna. 
Lördag 4/4 är det TEORI för alla grupperna!

Information och teorin 4/4, 6/4 och 7/4 kommer att skickas separat till berörda grupper! 
Vi bedömer att vi kan ha dessa teorier och vara i manegen med eleverna.

Upplägget för lägren på påsklovet kommer att ändras till halvdagsläger, vi kommer inte att servera lunch eller samlas för teorilektioner. 
Separat information kommer att mejlas till anmälda lägerdeltagare!

Vi kommer tyvärr inte heller att behöva funktionärer som lagar mat till lägren längre. 
Separat mejl till er kommer från Eva.

Vill man stötta klubben i denna tuffa tid går det bra att boka in privatlektioner på dagtid, kan väl vara trevligt med ett ridpass om man ändå jobbar hemifrån!

Vi tar gärna emot frivilliga anmälningar till en vikarielista OM hela den ordinarie personalen blir sjuk, att kunna sköta stallet, mocka, ta ut och in från hagar, fodra osv. 
Anmäl till mejl This is a mailto link

Tack för att du hjälper oss och visar hänsyn, omtanke och ansvar!

Varma hälsningar från

Styrelse och personal

Nordhallands Ridklubb

Skribent: Susanne Bengtsson
Epost: This is a mailto link

 

Postadress:
Nordhallands RK - Ridsport
Källåsvägen 43
43493 Vallda

Besöksadress:
Källåsvägen 43
43493 Vallda

Kontakt:
Tel: 0708958702
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

 
Webmaster:
 Susanne Bengtsson
Facebook

Instagram




DennisMaskin_logo_liggande


SISU

besöksräknare 

besöksräknare