Hoppa till sidans innehåll

Veckobrev

26 FEB 2020 21:52
Veckobrev uppdaterad 18/6-2020
  • Uppdaterad: 02 APR 2020 10:27

Hej alla medlemmar och elever!

2020-06-18

Nu närmar sig terminen sitt slut, idag är sista dagen med lektioner! Nästa vecka har vi läger hela veckan, mån-lördag och därefter

rids hästarna iväg på 4 veckors välbehövligt sommarbete! Personalen är kvar och städar stall o kontor under vecka 27, därefter är anläggningen helt stängd förutom för inackorderade hästar. Ridskolan startar v.33, måndagen 10/8. Våra nya elever startar lite senare, ni kommer att få information i separat mejl om detta! Alla kommer inom 1 vecka att ha fått mejl om era ridtider till hösten.

Denna terminen har varit väldigt speciell... Covid19-pandemin har ställt oss inför stora svårigheter där vi har varit tvungna att omstrukturera stora delar av vår verksamhet.

Tillsammans med byggarbete både i gamla ridhuset och i båda ridbanorna har våra ridlärare verkligen fått vara flexibla och påhittiga för att kunna genomföra vårens aktiviteter. MEN VI HADE ALDRIG KLARAT DET UTAN ER!!!
Ni underbara elever, föräldrar, anhöriga, medlemmar, ja alla som ställt upp och stöttat, varit glada, sponsrat med olika saker, bokat MASSOR av privatlektioner, bokat läger mm. Vårt allra varmaste TACK till er alla, ni är alla värda "Månadens stjärna" i flera månader framöver!

Dock vill vi speciellt tacka två personer som kommer att få "Månadens stjärna"! Det är Peter Nordström i vår styrelse, han har ordnat och skänkt en hästtransport till NHRK! Den skall stripas upp med vår snygga logga och när Anna o Anki snart har tagit sina BE-körkort kommer vi att kunna transportera våra hästar både snyggt, säkert och lagligt! :)

Vår andra stjärna går till internationella hoppryttaren Angelica Augustsson-Zantonelli som skänkt 5000kr till NHRK, den klubb hon började rida på som liten flicka för många år sedan. Angelica var med i en livesändning hos Svenska Ridsportförbundet och fick 5000kr i arvode som hon valde att skänka till oss! Tusen tack till er båda två!

I detta veckobrev bifogar vi höstens ridschema samt teorischema. En del förändringar kommer att ske, vi kommer att anordna alla

Blåbärshoppningar på söndagar i fortsättningen. Detta för att alla elever ska kunna gå på sin teori.  Vi gör även ett test att dela på teoriveckorna på lördagarna, för att ge eleverna större möjlighet att använda flera hästar samt att den instruktör som har teori med sina grupper kan använda de ridande eleverna som "exempel" i sin teori. Faller det väl ut kommer vi troligen att genomföra detta upplägg på vardagsgrupperna till VT-21.  

Vi kommer till hösten att fortsätta skicka veckobrev och påminna om teorier, tider mm för 1-2 veckor i taget.

All personal på NHRK önskar er en fantastisk sommar och välkomna tillbaka i Augusti!

 

2020-05-08

Vecka 20:
Är en lugn vecka på ridskolan, det är inga avvikelser i schemat denna veckan.
Inga grupper har hoppning utom hoppgrupperna.

Vecka 21:
Har grupperna hoppning på måndag, tisdag, fredag och lördag. 
OBS Röd dag torsdag 21/5 INGEN RIDSKOLA!

Arrangemang
Vi har lite roliga arrangemang på gång:
Uteritter med Wilma för ryttare från Jun2 och Vux2.
Följande datum kör vi dessa ritter: 21/5, 30/5 och 6/6.
Anmälan görs på medlemsinloggen.

Ponny Promenader, för små barn från 3 år följande datum: 10/5, 30/5 och 6/6,
anmälan görs på mejl This is a mailto link

OCH DET BÄSTA AV ALLT: SOMMARLÄGREN ÄR KLARA!!
Vi kommer att ha läger vecka 26 som vanligt men med ett ändrat upplägg pga

De restriktioner som fortfarande gäller ang Covid-19.
Håll ögonen öppna, på måndag 11/5 sätter vi upp information och delar på Facebook, Instagram ochhemsida.

Lägerprospekt kommer att finnas vid whiteboardtavlan samt vid expeditionen.
Anmälan till lägren på medlemsinloggen öppnar 17/5 och det är som vanligt begränsat antal platser!

Till slut en liten bön igen
Häng upp lånade hjälmar och säkerhetsvästar efter er!!
Till hösten kommer vi att köpa in nya hjälmar och önskar att dom skall hålla länge utan att tappas/slängas i golvet!
Hjälp erat barn att hänga upp utrustningen fint efter användning. TACK!

Faktura/MinInsats-frågor
Som vanligt är ni välkomna att mejla faktura/MinInsats-frågor till This is a mailto link samt 
frågor ang ridskolan, grupper, privatlektioner mm till This is a mailto link  

Ha en fortsatt härlig vår!

Personalen NHRK  

 

2020-04-21
Här följer veckobrevet för vecka 17 och 18. Först vill vi ge alla våra underbara medlemmar ett stort och varmt TACK för ert stora stöd i dessa tuffa tider! 

Påskveckan var fullbokad med ridsugna elever, både på våra "läger" samt på privatlektioner och ProvaPå-dagar.
Att vi jobbat så hårt för vår Vi-känsla och att vi skall vara den familjära klubben har verkligen gett resultat nu när så många tänker på oss och ställer upp för vår klubb!

Vi står inför en spännande tid under våren, vår renovering av anläggningen fortsätter och nu är det den gamla manegens tur att få ett välbehövligt ansiktslyft! Arbetet har redan påbörjats men manegen kommer att kunna användas fram till 4 maj, därefter bryts elen in till manegen.
De grupper som har sina lektioner i gamla manegen kommer främst att vara utomhus, förbered er på detta och ta med kläder efter väder!
Om vädret blir alldeles omöjligt att vara ute i kommer vi att ha parallella lektioner i stora ridhuset.
Det blir säkert lite trångt men tänk till hösten vad skönt att ha två ljusa fina ridhus att vara i!
Kommunen kommer även att fortsätta med arbetet runt ridbanorna, underlag skall bytas och bevattningssystem samt staket skall byggas.
Till hösten kommer vi förhoppningsvis att kunna anordna utomhus-tävlingar igen, som i fornstora dar!
Renoveringen av gamla manegen beräknas vara klart innan höstterminen börjar!

Om man vill avsluta sin ridning hos oss påminner vi om att sista uppsägningsdag är 15/5, därefter anses man ha förbundit sig till ridning under hösten och blir därmed betalningsskyldig för höstens ridfaktura.
Har man önskemål eller frågor inför höstterminen går det bra att mejla till This is a mailto link

Vi kommer att påbörja schemaarbetet snart och kontaktar er om vi behöver byta dag, tid eller grupp på er. Våra riktlinjer är att man går en termin som Nyb1, två terminer som Nyb2 och tre terminer i Nyb3.
Vi försöker skynda långsamt för att befästa trygghet, säkerhet och balans i de lägre grupperna. 
Vi ser en ökad tendens till att man vill flytta upp sitt barn varje termin men det är alltid ridläraren som avgör om eleven är färdig för nästa nivå!
Någon kan flytta upp efter bara en termin, någon kanske behöver både två och tre terminer för att känna sig säker och bli redo, alla våra elever är olika och har olika förutsättningar!
Vi ber er lita på vårt omdöme när vi säger att ditt barn (eller du själv) antingen behöver mer tid i samma grupp eller kan byta nivå till en högre grupp. 
Självklart lyssnar vi på era önskemål och försöker hitta en bra lösning så alla blir nöjda!

Veckoinformation:

Vecka 17:
Har grupperna hoppning på måndag, tisdag, fredag och lördag.
För övrigt inga avvikelser i schemat denna veckan.

Vecka 18:
Har grupperna hoppning på onsdag och torsdag. 
Vecka 18 är det önskevecka inför hästbyte v.19

OBS att det är ridning som vanligt på Valborgsmässoafton.

OBS Fredag 1 Maj är ridningen inställd, det är RÖD DAG och ridskolan är stängd.

Som vanligt är ni välkomna att mejla faktura/MinInsats-frågor till This is a mailto link och frågor ang ridskolan, grupper, privatlektioner mm till This is a mailto link  

Ha en fortsatt härlig vår!

Personalen NHRK  

 

Hej alla elever och medlemmar!

2020-04-01: 
Här nedan följer lite information om vecka 14 och 15!

Först vill vi meddela alla elever som rider på LÖRDAGAR att på lördag 4/4 är det ridning som vanligt!
Ni skulle haft teori men pga restriktionerna angående att samla elever i grupp.
Väljer vi i stället att låta er rida denna gången och flytta teorin senare fram på terminen!
Alla grupperna kommer att rida ut så ta på kläder efter väder, ledare i Nyb-grupper bör ha rejäla skor på sig.
Ni kommer på era ordinarie tider och kan ni inte komma på lördag ber vi att ni avbokar er i medlemsinloggen så vi kan planera hästarnas gångtider!

Vecka 15:
Måndag 6 April och Tisdag 7 April
Har alla ridgrupperna UTOM måndagens hoppgrupp TEORI.

Följande tider gäller:
Måndag 6/4:
Nyb2 båda grupperna + Nyb3 teori kl 17.00-18.00
Samling vid whiteboarden i stallet.
Dagens ämne Löshoppning.
Vi går igenom varför och hur man löshoppar samt visar med några av ridskolehästarna.

Vuxen 2+Vuxen 4 teori kl 18.00-19.00
Samling vid whiteboarden i stallet.
Dagens ämne: Löshoppning, se ovan.

Vi kommer troligtvis att vara utomhus, ta på kläder efter väder! AVBOKA på medlemsinloggen om ni inte avser att komma på teorin!

Hoppgruppen Junior rider 19.00-20.00 som vanligt.

Tisdag 7/4:
NYB3+Jun1+Jun2 teori kl 17.00-18.00
Samling vid whiteboarden i stallet.
Dagens ämne se ovan

Jun4+Vux1+Vux2+Vux3 teori kl 18.00-19.00
Samling vid whiteboarden i stallet. Dagens ämne se ovan.

Vi kommer troligtvis att vara utomhus! AVBOKA på medlemsinloggen om ni avser att inte komma på teorin!

Vecka 15:
Har onsdagsgrupperna och torsdagsgrupperna ridning som vanligt!
Fredag 10/4 ingen ridning alls/röd dag.

Anmälda till läger/kurser kommer att få information i separata mejl. 

Vi ber att alla besökare på vår anläggning respekterar de riktlinjer vi informerat om för att undvika smittspridning!
Endast EN medhjälpare per elev, man får ej ta med extra kompisar till stallet! Man tillbringar inte mer tid i stallet än den tid man behöver i anslutning till sin lektion .
Om man känner sig det minsta sjuk får man inte komma till ridskolan och skall avboka sin ridning på medlemsinloggen.
Vi är glada så länge vi kan hålla vår verksamhet igång och låta våra härliga elever komma och rida!

Vi vill be alla ridande elever att tänka på att hänga upp sadlar, träns, lånade säkerhetsvästar och hjälmar fint på sina platser efter användning.
Sadelgjordar skall spännas/öppnas på VÄNSTER sida!
Stigbyglarna skall vara uppdragna och schabraken hänga slätt så dom torkar.
Vi måste alla vara rädda om hästarnas utrustning så den håller länge då vi inte har utrymme för stora inköp för tillfället.

Vi vill avsluta med ett stort, varmt och innerligt TACK till alla som stöttar oss och hjälper oss att hålla verksamheten igång!
Så många som har bokat privatlektioner och köpt 10-kort.
Vi har bla fått fina rosa gödselskyfflar i påskpresent och

Vi känner verkligen ert stöd! 

Personalen på NHRK önskar er alla en riktigt GLAD PÅSK och välkomna till era ridlektioner hos oss!

 

 

2020-03-18:
Välkommen till ridskolan – när du har lektion!

Verksamheten på landets ridskolor fortsätter som vanligt, vilket vi också har stöd i från Svenska Ridsportförbundet. Men för att minimera spridningen av coronavirus vidtar vi nu en rad försiktighetsåtgärder.

Du som är ridskoleelev är välkommen till ridskolan i samband med din ridlektion. Kom i lagom tid före lektionen och åk hem så snart du är klar.

Max en medföljande per elev. Detta för att minska antalet personer som rör sig samtidigt på anläggningen.

Kom inte till anläggningen när du inte har ridlektion. Denna begränsning gäller även för dig som är skötare. ALLTSÅ ingen skötarverksamhet tills vidare!

Våra STALLVÄRDAR kommer att fortsätta vara i tjänst för att kunna hjälpa våra kunder och elever på bästa sätt!

Tvätta händerna ofta och noggrant med tvål och vatten och använd handspriten som finns på flera ställen på anläggningen. Känner du dig krasslig, stanna hemma!

Återbud till ridlektion ska lämnas senast kl 15 den dag du rider om du ska få rida igen, senast kl 08 eller gärna tidigare på lördagar!

Vi följer noga utvecklingen av Coronasituationen och uppdaterar dagligen lägesinformation från Folkhälsomyndigheten.

Vi vädjar även till er som har hästar uppstallade på NHRK att inte ta med extrapersoner till anläggningen. 

Caféet kommer att vara stängt tills vidare!

Följande evenemang är INSTÄLLDA: 
Caprilli 4/4
Blåbärshoppning 6/4
Familjedagen 26/4

Vecka 13 är en helt vanlig ridvecka, inga teorier denna veckan. 
Vecka 14 är det hoppning för onsdagsgrupperna och torsdagsgrupperna. 
Lördag 4/4 är det TEORI för alla grupperna!

Information och teorin 4/4, 6/4 och 7/4 kommer att skickas separat till berörda grupper! 
Vi bedömer att vi kan ha dessa teorier och vara i manegen med eleverna.

Upplägget för lägren på påsklovet kommer att ändras till halvdagsläger, vi kommer inte att servera lunch eller samlas för teorilektioner. 
Separat information kommer att mejlas till anmälda lägerdeltagare!

Vi kommer tyvärr inte heller att behöva funktionärer som lagar mat till lägren längre. 
Separat mejl till er kommer från Eva.

Vill man stötta klubben i denna tuffa tid går det bra att boka in privatlektioner på dagtid, kan väl vara trevligt med ett ridpass om man ändå jobbar hemifrån!

Vi tar gärna emot frivilliga anmälningar till en vikarielista OM hela den ordinarie personalen blir sjuk, att kunna sköta stallet, mocka, ta ut och in från hagar, fodra osv. 
Anmäl till mejl This is a mailto link

Tack för att du hjälper oss och visar hänsyn, omtanke och ansvar!

Varma hälsningar från

Styrelse och personal

Nordhallands Ridklubb

Skribent: Susanne Bengtsson
Epost: This is a mailto link

 

Postadress:
Nordhallands RK - Ridsport
Källåsvägen 43
43493 Vallda

Besöksadress:
Källåsvägen 43
43493 Vallda

Kontakt:
Tel: 0708958702
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

 
Webmaster:
 Susanne Bengtsson
Facebook

Instagram



logo_svelanddjur

DennisMaskin_logo_liggande


SISU

besöksräknare 

besöksräknare